تاثیر گرده گل بر کنترل پوکی استخوان


یکی از بیماری های رایج در سنین میانسالی به بعد، پوکی استخوان است. این بیماری از بزرگترین مشکلات پس از یائسگی در بانوان به شمار می رود و سراغ آقایان مسن نیز می آید. رسیدگی به این بیماری اهمیت زیادی دارد اما بهتر است تا جای ممکن از بروز آن جلوگیری کنیم.
پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که توده استخوانی بیش از حد از بین رفته و تغییراتی در ساختار بافت استخوان ایجاد شود. برخی از عوامل می تواند شانس ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. در چنین شرایطی فرد باید بیشتر مراقبت کند. اگر بخواهید از گرده گل برای درمان پوکی استخوان استفاده کنید، باید علل بروز یا مواردی که باعث بالا رفتن شانس ابتلا می شود را بشناسید. در غیر این صورت نمی توانید به درستی برای مقابله با آن اقدام کنید. همچنین گرده گل برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید است؛ اما به شرطی که اطلاعات دقیقی داشته باشید و در کنار مصرف این ماده طبیعی، اقدامات دیگر را نیز پیش بگیرید.
بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان دارای چندین فاکتور خطرساز هستند، اما سایر افرادی که پوکی استخوان دارند ممکن است هیچ عامل خطرساز خاصی نداشته باشند. برخی از عوامل خطرساز وجود دارد که شما نمی توانید تغییر دهید و برخی دیگر ممکن است قادر به تغییر آنها باشید. با این حال، با درک این عوامل، شما می توانید از بیماری و شکستگی جلوگیری کنید.

عوامل تاثیرگذار بر روی پوکی استخوان
همانطور که اشاره شد، برخی عواملی که باعث بالا رفتن شانس ابتلا به پوکی استخوان می شود از دسترس ما خارج است؛ اما می توان از برخی استفاده کرد و جلوی بیماری را گرفت یا به موقع آن را کنترل کرد. در ادامه با این عوامل بیشتر آشنا شده و آن هایی که گرده گل می تواند بر رویشان اثر بگذارد را با هم مرور می کنیم.

جنسیت
در صورت زن بودن احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است. استخوان های زنان کمتر و کوچکتر از استخوان های مردان است. با این حال، مردان هنوز در معرض خطر هستند، به خصوص پس از 70 سالگی. در طنان پس از یائسگی احتمال پوکی استخوان جدی است. استفاده از گرده گل کمک می کند تا شانس ابتلا کاهش پیدا کند. همچنین این یکی از خواص ژل رویال برای عوارض پس از یائسگی است که می تواند به بهبود پوکی استخوان کمک کند.
سن

افزایش سن پوکی استخوان
با افزایش سن، از دست دادن استخوان با سرعت بیشتری اتفاق می افتد و رشد استخوان جدید کندتر می شود. با گذشت زمان، استخوان های شما ضعیف می شوند و خطر پوکی استخوان افزایش می یابد. این یعنی با افزایش سن، مراقبت از استخوان ها باید افزایش پیدا کند. مکمل کلسیم به ویژه مکمل های طبیعی می تواند گزینه خوبی باشد. گرده گل نیز یکی از بهترین مکمل های طبیعی حاوی ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز استخوان است.

اندازه بدن
مردان و زنان لاغر و استخوانی در معرض خطر بیشتری قرار دارند؛ زیرا در مقایسه با زنان و مردان استخوان دار و بزرگتر، استخوان کمتری برای از دست دادن دارند.

نژاد
زنان سفیدپوست و آسیایی بیشتر در معرض خطر هستند. زنان آفریقایی تبار و مکزیکی آمریکایی خطر کمتری دارند. مردان سفیدپوست در معرض خطر بیشتری نسبت به مردان آمریکایی آفریقایی تبار و مکزیکی آمریکایی هستند. این موضوعی است که نمی توانیم از آن فرار کنیم!

سابقه خانوادگی
محققان دریافته اند که اگر یکی از والدین شما سابقه پوکی استخوان یا شکستگی مفصل ران داشته باشد، خطر پوکی استخوان و شکستگی شما افزایش می یابد. در نتیجه باید از جوانی به فکر پیشگیری از پوکی استخوان باشید. هم گرده گل و هم ژل رویال گزینه های فوق العاده ای برای شما هستند.

تغییر در هورمون ها
مشکلات هورمون پوکی استخوان

سطح پایین برخی از هورمون ها می تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. مثلا :
-    سطح پایین استروژن در زنان بعد از یائسگی.
-    سطح پایین استروژن از عدم وجود عادی دوره قاعدگی در زنان یائسه به دلیل اختلالات هورمونی یا فعالیت شدید بدنی.
-    سطح پایین تستوسترون در مردان. مردان مبتلا به بیماری هایی که باعث کاهش تستوسترون می شوند در معرض پوکی استخوان قرار دارند. با این حال، کاهش تدریجی تستوسترون با افزایش سن احتمالاً دلیل اصلی از دست دادن استخوان نیست.

گرده گل یک ماده موثر برای درمان مشکلات هورمونی است. البته ژل رویال نیز در این زمینه می تواند اثرات فوق العاده ای داشته باشد.

رژیم غذایی
از کودکی تا پیری، رژیم کم کلسیم و ویتامین D می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی را افزایش دهد. رژیم بیش از حد یا مصرف کم پروتئین ممکن است باعث از دست دادن استخوان و پوکی استخوان شود.

سایر شرایط پزشکی
برخی از شرایط پزشکی که شما قادر به درمان یا مدیریت آنها هستید، می توانند خطر پوکی استخوان را افزایش دهند. مانند سایر بیماری های غدد درون ریز و هورمونی، بیماری های دستگاه گوارش، آرتریت روماتوئید، انواع خاصی از سرطان، ایدز و بی اشتهایی عصبی.

داروها
استفاده طولانی مدت از برخی داروها ممکن است شما را در معرض تحلیل رفتن استخوان و پوکی استخوان قرار دهد، مانند:

-    گلوکوکورتیکوئیدها و هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک، که بیماری های مختلفی مانند آسم و آرترید روماتوئید را درمان می کند.
-    داروهای ضد صرع، که تشنج و سایر اختلالات عصبی را درمان می کند.
-    داروهای سرطان، که از هورمون ها برای درمان سرطان پستان و پروستات استفاده می کنند.
-    مهار کننده های پمپ پروتون که اسید معده را کاهش می دهد.
-    مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین، که افسردگی و اضطراب را درمان می کنند.
-    تیازولیدیندیونزها، که دیابت نوع 2 را درمان می کنند.

استفاده از داروهای طبیعی و مکمل های گیاهی می تواند میزان دوز مورد نیاز برای درمان بیماری های مختلف را کاهش دهد. به همین علت می تواند اثرات خوبی برای پیشگیری از پوکی استخوان و حتی درمان آن داشته باشند.

شیوه زندگی
سبک زندگی سالم می تواند برای استحکام استخوان ها مهم باشد. عواملی که باعث از دست رفتن استخوان می شوند عبارتند از:
-   
سطح پایین فعالیت بدنی و دوره های طولانی بی تحرکی می تواند به افزایش میزان از دست دادن استخوان کمک کند. همچنین شما را در شرایط بدنی بدی رها می کند که می تواند خطر افتادگی  و شکستن استخوان را افزایش دهد.
-    نوشیدن زیاد الکل یک عامل خطرناک برای پوکی استخوان است.
-    مطالعات نشان می دهد که استعمال دخانیات یک عامل خطرساز برای پوکی استخوان و شکستگی است. محققان هنوز در حال مطالعه هستند که آیا تأثیر سیگار بر سلامت استخوان فقط به دلیل مصرف تنباکو است یا افرادی که سیگار می کشند عوامل خطر بیشتری برای پوکی استخوان دارند.

برای درمان پوکی استخوان و پیشگیری از این بیماری می توانید از گرده گل استفاده کنید؛ اما به شرطی که نسبت به بروز آن آگاه باشید. اگر یک یا تعدادی از عوامل بالا را دارید، بهتر است بیشتر احتیاط کنید و رژیم غذایی خود را با مواد گیاهی و طبیعی مثل گرده گل غنی کنید.